Verhaal 37 boek 2 (door opa)

Hinkelen.

Xara kijkt naar buiten en ziet Ariebarie druk bezig met een stuk krijt, Hij is op de hele stoep aan het tekenen en kleuren. Xara snapt er niks van en denkt:: Waar is die rare Ariebarie nu weer mee bezig, laat ik eens gaan kijken” ” Hoi Xara” , zegt Ariebarie, “Heb je zin om te hinkelen?, dan leg ik het even uit” . en Arie verteld: Iedereen heeft een steen, flessendop, schelp of iets anders. • Met krijt teken je de hinkelvloer. • De eerste speler staat achter de startlijn en gooit zijn of haar speelvoorwerp in het vakje. • Hinkel van het ene vierkant naar het andere vierkant en doe dat op volgorde van de nummers. Je hinkelt dus eerst naar vierkant 1, dan naar vierkant 2 enzovoort. Hinkel verder tot het laatste vierkant, draai je om en hinkel weer terug naar het begin. • Op de terugweg raap je jouw speelvoorwerp op en hinkel je verder naar de start. • Tijdens je volgende beurt gooi je jouw speelvoorwerp in het volgende vierkant en leg je opnieuw het hele speelveld hinkelend af. • Hinkelen doe je op één voet. • Een speler moet altijd over het vierkant springen waar het speelvoorwerp in geplaatst is. • Een speler is uit als:  het speelvoorwerp niet op het juiste veld komt.  als hij/zij tijdens het hinkelen buiten een vierkant terecht komt.  als hij/zij tijdens het oppakken van het speelvoorwerp zijn/haar evenwicht verliest.  als hij/zij met een tweede hand of voet de grond aanraakt.  als hij/zij naar een veld hinkelt waar het speelvoorwerp in ligt.  als hij/zij twee voeten in een vierkant plaatst. • De speler gooit zijn/haar speelvoorwerp op het veld waar hij of zij de volgende beurt weer gaat spelen. De volgende speler begint nu zijn/haar beurt. “Ja dat is leuk” zegt Xara. En samen met Ariebarie en Sniffel zijn onze vrienden de hele middag aan het hinkelen.